Ryhmän vaiheet

(mm. Bruce Tuckman)

1 Muodostumisvaihe (Forming)

” Miten säilytän itsenäisyyteni ja liityn ryhmään”

  • turvallisuushakuisuus ja hyväksynnän hakeminen
  • ryhmän rajojen ja sääntöjen koetteleminen
  • riippuvuus ohjaajaan
  • ryhmä kommunikoi toisilleen ohjaajan kautta

vuosikello: uuden johtokunnan aloittaessa

Ohjaajan tehtävät

  • ottaa alussa ohjaajuus
    • antaa malli
    • antaa palautetta
    • sanalliset ohjeet
  • kiinnittää huomio vuorovaikutukseen, ryhmän vuorovaikutusrakenne
  • kiinnittää huomio perustehtävään ja tavoitteen jäsentämiseen, ryhmän työrakenne
  • tutkia ryhmää
    • ketä kuuluu
    • ketkä ovat uusia, ketkä vanhoja
    • onko valmiita alaryhmiä, tuttuus, yhtäläisyydet, erot
  • rakentaa tiimiä
    • ilmapiiri, oma viritys
    • osallistujien tutustuminen, parin kautta ryhmään
    • työskentely vaihtuvien parien kanssa ja pienryhmissä
    • huolehtiminen työskentelyn rakenteesta niin, että jokainen saa ja joutuu ottamaan tilaa ja ilmaisemaan itseään

2 Kuohuntavaihe (Storming)

“Mikä on minun paikkani, statukseni?”

  • alaryhmien, liittoutumien muodostuminen
  • ohjaaja saattaa kuulua johonkin alaryhmään, klikkiin tai muut kuvittelevat ohjaajan kuuluvan
  • muiden klikkien ja / tai ohjaajan arviointi ja arvostelu

erimielisyydet nousevat esiin, odotusten ja ajatusten yhteentörmäys, konfliktit syntyvät

  • ideat herkässä, rutiineja vähän
  • eniten tai vähiten ilmaisevien asema ryhmässä tärkeä
  • etsitään mahdollisia syntipukkeja

vuosikello: järjestäytymiskokous

Ohjaajan tehtävät

  • rohkaista kritiikkiin => kertoo ryhmän turvallisuudesta
  • ottaa vastaa kielteisiä tunteita
  • pitää itsensä klikkien ulkopuolella
  • sekoittaa alaryhmiä
  • antaa arvostavaa palautetta kaikille
  • nostaa ristiriidat esille
  • puuttuu syntipukki-ilmiöön
  • antaa tilaa
  • selkeyttää valta- ja normirakennetta ryhmässä (säännöt)

3 Sopimisvaihe (Norming)

“Kuinka lähelle voin mennä?”

  • ryhmäläiset hyväksyvät toisensa ja ryhmähenki muodostuu
  • ryhmän normit ja säännöt muodostuvat
  • me-henki korkealla; vika, huonot ja / tai syylliset ovat ryhmän ulkopuolella
  • riippuvuutta ryhmästä
  • viihtyminen voi viedä huomiota perustehtävästä
  • näkemyksiä ja tunteita ilmaistaan
  • jokaisella oma rooli
  • ohjaaja voi kuulua joukkoon tai olla ulkopuolella
  • joskus nimitetään myös uudistumisvaiheeksi

vuosikello: yhdistyksen alkaneen toimintavuoden käynnistämistä

 

Ohjaajan tehtävät

  • pitää huolta perustehtävästä, olla “ilonpilaaja”
  • olla lenkkinä ulkomaailmaan ja ylläpitää kontakteja
  • kohdata ryhmän jäsenet yksilöinä ja nostaa esiin erilaisuutta
  • avoimuuden ja todellisuuden tajun vahvistaminen
  • ryhmän tunnerakenteesta huolehtiminen

 

4 Hyvin toimiva ryhmä (Performing)

Yhteistyöryhmä

  • ryhmä on tuottava, tehokas ja luova
  • jäsenillä on monenlaisia suhteita keskenään
  • alaryhmät ovat muuttuvia ja joustavia
  • vallitsee luottamus ja vastuuntunto
  • kommunikaatio on avointa ja tunteet ilmaistaan
  • tilaa myös heikoille puolille ja virheille
  • ristiriidat nostetaan esille ja käsitellään ryhmässä
  • palaute tukee yhteisöä
  • jaettu tietoisuus perustehtävästä

vuosikello: toimintasuunnitelman toteuttamista

 

Ohjaajan tehtävät

– ohjaajan asema ja rooli vain ajoittain tärkeä

  • konsultatiivinen rooli korostu, jakaa johtajuutta
  • toimii yhtenä joukossa
  • ylläpitää motivaatiota
  • etsii haasteita
  • ryhmän roolirakenne

 

5 Ryhmän lopettaminen ( Adjourning )

  • ryhmän toimintatapa ei enää ole suorituskeskeinen
  • jäsenet hyvästelevät toisensa
  • tunteet vahvasti esillä

vuosikello: vuoden päättyessä toiminnan tarkastelua: mitä on saatu aikaan, mitä siirtyy seuraavalle vuodelle

 

Ohjaajan tehtävät

  • tehdä tietoiseksi ryhmän päättyminen hyvissä ajoin
  • kerrata ryhmän kanssa ryhmän historiaa (“muistelut”)
  • antaa tila ja lupa tunteille

 

Lähteet:

Buchanan, D & Huczynski A. 2004. Organizational behaviour. An introductory text. Prentice Hall.