1 Muodostumisvaihe (Forming)
” Miten säilytän itsenäisyyteni ja liityn ryhmään”
- turvallisuushakuisuus ja hyväksynnän hakeminen
- ryhmän rajojen ja sääntöjen koetteleminen
- riippuvuus ohjaajaan
- ryhmä kommunikoi toisilleen ohjaajan kautta
vuosikello: uuden johtokunnan aloittaessa
Ohjaajan tehtävät
- ottaa alussa ohjaajuus
-
- antaa malli
- antaa palautetta
- sanalliset ohjeet
- kiinnittää huomio vuorovaikutukseen, ryhmän vuorovaikutusrakenne
- kiinnittää huomio perustehtävään ja tavoitteen jäsentämiseen, ryhmän työrakenne
- tutkia ryhmää
-
- ketä kuuluu
- ketkä ovat uusia, ketkä vanhoja
- onko valmiita alaryhmiä, tuttuus, yhtäläisyydet, erot
- rakentaa tiimiä
- ilmapiiri, oma viritys
- osallistujien tutustuminen, parin kautta ryhmään
- työskentely vaihtuvien parien kanssa ja pienryhmissä
- huolehtiminen työskentelyn rakenteesta niin, että jokainen saa ja joutuu ottamaan tilaa ja ilmaisemaan itseään
2 Kuohuntavaihe (Storming)
“Mikä on minun paikkani, statukseni?”
- alaryhmien, liittoutumien muodostuminen
- ohjaaja saattaa kuulua johonkin alaryhmään, klikkiin tai muut kuvittelevat ohjaajan kuuluvan
- muiden klikkien ja / tai ohjaajan arviointi ja arvostelu
erimielisyydet nousevat esiin, odotusten ja ajatusten yhteentörmäys, konfliktit syntyvät
- ideat herkässä, rutiineja vähän
- eniten tai vähiten ilmaisevien asema ryhmässä tärkeä
- etsitään mahdollisia syntipukkeja
vuosikello: järjestäytymiskokous
Ohjaajan tehtävät
- rohkaista kritiikkiin => kertoo ryhmän turvallisuudesta
- ottaa vastaa kielteisiä tunteita
- pitää itsensä klikkien ulkopuolella
- sekoittaa alaryhmiä
- antaa arvostavaa palautetta kaikille
- nostaa ristiriidat esille
- puuttuu syntipukki-ilmiöön
- antaa tilaa
- selkeyttää valta- ja normirakennetta ryhmässä (säännöt)
3 Sopimisvaihe (Norming)
“Kuinka lähelle voin mennä?”
- ryhmäläiset hyväksyvät toisensa ja ryhmähenki muodostuu
- ryhmän normit ja säännöt muodostuvat
- me-henki korkealla; vika, huonot ja / tai syylliset ovat ryhmän ulkopuolella
- riippuvuutta ryhmästä
- viihtyminen voi viedä huomiota perustehtävästä
- näkemyksiä ja tunteita ilmaistaan
- jokaisella oma rooli
- ohjaaja voi kuulua joukkoon tai olla ulkopuolella
- joskus nimitetään myös uudistumisvaiheeksi
vuosikello: yhdistyksen alkaneen toimintavuoden käynnistämistä
Ohjaajan tehtävät
- pitää huolta perustehtävästä, olla “ilonpilaaja”
- olla lenkkinä ulkomaailmaan ja ylläpitää kontakteja
- kohdata ryhmän jäsenet yksilöinä ja nostaa esiin erilaisuutta
- avoimuuden ja todellisuuden tajun vahvistaminen
- ryhmän tunnerakenteesta huolehtiminen
4 Hyvin toimiva ryhmä (Performing)
Yhteistyöryhmä
- ryhmä on tuottava, tehokas ja luova
- jäsenillä on monenlaisia suhteita keskenään
- alaryhmät ovat muuttuvia ja joustavia
- vallitsee luottamus ja vastuuntunto
- kommunikaatio on avointa ja tunteet ilmaistaan
- tilaa myös heikoille puolille ja virheille
- ristiriidat nostetaan esille ja käsitellään ryhmässä
- palaute tukee yhteisöä
- jaettu tietoisuus perustehtävästä
vuosikello: toimintasuunnitelman toteuttamista
Ohjaajan tehtävät
– ohjaajan asema ja rooli vain ajoittain tärkeä
- konsultatiivinen rooli korostu, jakaa johtajuutta
- toimii yhtenä joukossa
- ylläpitää motivaatiota
- etsii haasteita
- ryhmän roolirakenne
5 Ryhmän lopettaminen ( Adjourning )
- ryhmän toimintatapa ei enää ole suorituskeskeinen
- jäsenet hyvästelevät toisensa
- tunteet vahvasti esillä
vuosikello: vuoden päättyessä toiminnan tarkastelua: mitä on saatu aikaan, mitä siirtyy seuraavalle vuodelle
Ohjaajan tehtävät
- tehdä tietoiseksi ryhmän päättyminen hyvissä ajoin
- kerrata ryhmän kanssa ryhmän historiaa (“muistelut”)
- antaa tila ja lupa tunteille
Lähteet:
Buchanan, D & Huczynski A. 2004. Organizational behaviour. An introductory text. Prentice Hall.